Прем'єра "Mollis"  


2002 рік
Усвiдомлення любовi на краю безоднi
Михайло Мельник зробив собi дарунок на 45-рiччя: зiграв довгоочiкувану
усiма прем''єру за оповiданням Федора Достоєвського "Кроткая". А наступного
дня на "Сiчеславнi-2002" був удостоєний за неї нагороди в номiнацiї "Краща
чоловiча роль".
Вистава йде пiд назвою "Mollis". Мельник разом з перекладачем Юрiєм Кiбцем
довго шукали точного українського аналогу росiйському слову "кроткая", не
знайшли. I Мельник звернувся до латинi як до нейтрального вiдповiдника. У
такому варiантi з''являіться ще й додатковий ефект -- щось вiд дiагнозу
того явища, про яке йдеться. Правда, героїня Достоєвського тiльки зовнi
була "кроткой", в душi вона вулканiчної породи, iнакше не зробила б
фатального кроку, а пристосувалася б, жила б собi тихо, "кротко". В
тому-то й трагедiя, що чоловiк обманувся її тихiстью i поступливiстю, не
вiдчувши, що цьому і межа, за якою гнучкий нiбито характер ламається.
Кому пощастило побачити виставу за цим твором, яку колись грали видатнi
пiтерськi актори -- Олег Борисов та Тетяна Шестакова, вже не могли уявити
iншого, такого ж яскравого поєдинку людської гiдностi i бажання
володарювати.
У мельникiвськiй виставi i вiдсутнiсть живої партнерки на користь. Жодна
актриса не передасть того, що такi складнi почуття переживала 16-рiчна
дiвчина, по сутi дитя, незважаючи на все, що випало на її долю. Мельник
грає за обох, пiдтверджуючи визначений письменником жанр твору -
"фантастичне оповiдання". Фантастичною автор вважав його форму -- щиру
сповiдь самому собi, яка навряд чи могла б бути у реальному життi. Герой
вистави розповiдає все, що сталося, намагаючись осмислити це. Вiд цього
iнодi складається враження, що дружина була його альтер-его (у всякому
разi таку роль вiн нав''язав їй у своїй уявi), що через неї вiн сам собi
намагався довести, хто ж вiн і насправдi. Та як часто при цьому вiн
втрачав її, бо думав лише про себе! Тепер, iдучи знову пройденим уже
шляхом, шукає тi поворотнi точки, вчасно не помiченi ним, якi призвели до
трагедiє. I в кiнцi, подивившись на себе збоку, її очима, вiн раптом
прозрiває -- вiдкриваі у собi те, що бачила вона, i чого не знав про себе
вiн. Прозрiння дорого коштуі i йому. Вiн усвiдомлює, що сенс життя у
любовi, а вiн свою любов втратив.

Ми проходимо з актором цей шлях, переживаючи цiлу гаму почуттiв: вiд
спiвчуття через обурення i повне неприйняття знову до глибокого
спiвпереживання, коли навiть ллються спiльнi сльози з очей. Актор бере у
полон вiдразу, з першої фрази, сказаної з абсолютно точною iнтонацiєю. Та
далi про це вже не думаєш - не до того. Лише потiм, вийшовши з театру,
оцiнюєш отi всi метафори i символи, на якi така багата фантазiя у
Мельника. А пiд час вистави не здається дивним нi манекен iз пiвголовою,
яка наповнюється примарами думок, нi кульки у неживiй руцi, як мертвi
грошики, що часом керують живим життям, нi струни, натягнутi, як нерви, нi
лiтаври, якi дратують i бентежать своїм громогласним звучанням, нi лiжко,
що так нагадує стiл у моргу (консультант по художньому оформленню Iван
Шулик, а сценографiя i музичне оформлення належать Михайлу Мельнику). Все
це так природньо у цiй виставi i так зрозумiло! Хоча хай вам не здасться,
що все лежить на поверхнi. За удаваною доступнiстю кожен може знайти свiй
рiвень глибини проникнення у задум митця.
Це лише першi враження. Живий театр тим i притягальний, що виставу не
можна подивитися у ньому двiчi -- щоразу це буде вже iнший спектакль.
Театру Мельника це притаманно, як нiякому iншому. З часом його вистави
дуже змiнюються, бо щовечора, починаючи її, вiн не знає сам, яке, хай
маленьке вiдкриття, вона принесе йому сьогоднi. Хочу тiльки сподiватися,
що нiколи не змiниться щасливо знайдений у "Mollis" фiнал. Вiд нього
перехоплює подих. Вiн є кульмiнацiєю пережитих нами протягом години
напружених i непростих почуттiв. Вiн є очищенням i надiєю, яку залишає
герой нам у спадок.


 
Hosted by uCoz